Kunstbranchen har brug for en kickstart

Kunstbranchen er hårdt ramt af COVID-19-pandemien, viser ny medlemsundersøgelse fra Danske Gallerier. Formanden for Danske Gallerier frygter, at krisen kan trække ud, da usikre tider rammer kunstlivet med dobbelt kraft. Kunstnere og gallerier, der tegner dansk samtidskunst i ind- og udland, kan ende med hårde knubs, hvis ikke der kommer en målrettet kickstart af oplevelsesøkonomien, herunder kunstbranchen, som let bliver overset under normaliseringsprocessen.

Normalt er foråret en travl tid for gallerierne med ferniseringer, internationale kunstmesser og galleribesøg. Men i år er virkeligheden vendt godt og grundigt på hovedet. Grænselukninger, forsamlingsforbud og nedlukning har sat sit tydelige præg på kunstbranchen, viser en ny medlemsundersøgelse fra Danske Gallerier, som dækker perioden marts og april.

70 procent af gallerierne svarer, at deres omsætning er mere end halveret i perioden. Heraf har en andel på 37 procent af gallerierne set et fald på mellem 75 til 100 procent i omsætningen. 

”Flertallet af medlemmerne har været meget påvirket af virus-udbruddets restriktioner, og har benyttet sig af statens hjælpepakker, blandt andet for at fastholde medarbejdere. Det er helt tydeligt, at galleribranchen er ramt i samme hårde skala som de andre brancher i oplevelsesøkonomien. At besøge et galleri er en oplevelse, og det vi sælger, er en investering i fremtidig livskvalitet,” udtaler Thorkild NB Nielsen, formand for Danske Gallerier.

Krisen kan ende med at trække ud
Gallerierne har i samarbejde med deres kunstnere udvist stor kreativitet under krisen, viser medlemsundersøgelsen. Flere gallerier har øget deres tilstedeværelse online, udlånt billeder til private hjem og et galleri har sågar lanceret en tøjkollektion til at støtte sine kunstnere. 

Omstillingsparatheden i branchen er et lyspunkt for Thorkild NB Nielsen, der dog fortsat ser mørke skyer i horisonten. Halvdelen af gallerierne vurderer nemlig, at der er vil gå mere end et halvt år efter at udbruddet er under kontrol, før de begynder at være tilbage på noget, der ligner et nogenlunde normalt omsætningsniveau.

”Jeg forventer en meget hård fremtid for salget af kunst. Usikre økonomiske tider, som vi har nu, rammer kunstlivet dobbelt hårdt, da både forbrugere og virksomheder holder igen. Det så vi sidst under finanskrisen. Mange gallerier er desuden dybt afhængige af eksport til udenlandske kunder og salg på store kunstmesser, og derfor er vi i meget høj grad også afhængige af de internationale økonomiske tilstande efter en genåbning”.

Giv danskerne bedre muligheder for at købe kunst
For at få kunstbranchen og kunstnerne tilbage på benene igen, foreslår Danske Gallerier, at alle danskere får bedre muligheder for at købe kunst i en periode. 

”Det ville være oplagt at skabe en fradragsordning for køb af kunst i stil med håndværkerfradraget. F.eks. på 50.000 kr. i 2020, med halvering i 2021 og udfasning derefter. Dansk Erhvervs adm. direktør Brian Mikkelsen har foreslået lignende fradragsordning, der også omfatter kulturoplevelser, og det vil være helt naturligt og ikke mindst nødvendigt at inkludere kunst i sådan en ordning, ” afslutter Thorkild NB Nielsen.

Om Danske Gallerier

  • Danske Gallerier består af 50 af Danmarks førende gallerier, der udstiller og formidler moderne kunst og samtidskunst.
  • Alle gallerier har egne udstillingslokaler. Størstedelen deltager i både nationale og internationale kunstmesser og står for omfattende udstillings- og udsmykningsopgaver.
  • I alt har 30 gallerier deltaget i medlemsundersøgelsen, hvilket giver en svarprocent på 60 procent. Data er indsamlet fra d. 1. maj til d. 14. maj. Respondenterne er blevet bedt om at forholde sig til perioden 1. marts til 1. maj.